O 70% de ciclistas mortos sofre unha lesión cerebral

gráfico

Case catro de cada 10 falecidos en bicicleta en 2012 non levaban casco.
As mortes entre ciclistas son as únicas que aumentan.

Información extraída de El País.

A principal causa de morte entre os ciclistas é a lesión cerebral. Segundo un informe elaborado pola Dirección Xeral de Tráfico (DGT) a partir dos datos proporcionados por fontes policiais e hospitalarias e ao que tivo acceso El País, o 70% dos ciclistas falecidos en 2011 -o último ano publicado polo Ministerio de Sanidade- perderon a vida por unha lesión cerebral. Este tipo de ferida causou a morte do 36,8% de todos os falecidos por accidente de tráfico. O 15,5% dos ciclistas feridos graves tamén sufriron este tipo de lesión.

Ademais, de acordo co mesmo documento, o 37% dos ciclistas que morreron en 2012 non levaban casco. En concreto, das 72 persoas que perderon a vida nun accidente en bicicleta o ano pasado -53 en estrada e 19 en cidade-, 27 non usaban este sistema de seguridade.

Aínda que nin as fontes hospitalarias nin as policiais diferencian entre as vítimas mortais que levaban ou non casco e entre as que sufriron o sinistro en cidade ou en estrada, as cifras preocupan especialmente á institución que dirixe María Seguí, nun contexto no que o colectivo ciclista é o único que experimentou un incremento no número de falecidos -de 49 a 72-. En cifras globais, o número total de mortos en sinistro vial descendeu en 2012 un 8% con respecto ao ano anterior -de 2.060 a 1.903 vítimas mortais-. E o aumento de ciclistas falecidos prodúcese no momento de expansión do uso da bicicleta e en metade do intenso debate sobre a obrigación de que os ciclistas usen o casco tamén cando se desprazan en cidade e non só en estrada.

Malia que non existen cifras exactas sobre o número de ciclistas en España, o último Barómetro Anual da Bicicleta, de 2011, sinala que ao redor de 20,5 millóns de residentes en España dispoñen de bicicleta, dos que 15,7 millóns úsana con certa frecuencia e tres millóns case cada día. E segundo a última enquisa do Centro de Investigacións Sociolóxicas (CIS), do mes de setembro, un 2,3% dos cidadáns aseguran usar todos os días a bicicleta, o cal sitúa a este medio de transporte como o antepenúltimo, só por diante de camións e trens.

En calquera caso, desde a Dirección Xeral de Tráfico admiten “o evidente aumento da bicicleta como medio de transporte alternativo en moitas cidades”. E é previsible que ese aumento discorra paralelo ao incremento de accidentes.

Segundo un estudo de Mapfre, Holanda, o paradigma de país en canto a infraestructuras para circular en bicicleta de forma segura é, ao mesmo tempo, o país europeo cunha maior taxa de mortalidade de ciclistas, de 10,7 -número de ciclistas falecidos por millón de habitantes-. “É tamén onde os ciclistas percorren máis quilómetros”, explica Julio Laria, director xeral do Instituto de Seguridade Viaria da Fundación Mapfre. A taxa de España, de 1,3, é a menor de Europa.

A progresión do número de ingresos hospitalarios por accidente de bicicleta en España avala estes datos. Segundo fontes sanitarias, en 2011 ingresaron 3.322 persoas que sufriran un accidente en bicicleta, 1.024 máis que en 2010 e 1.665 máis que en 2000. Tamén a cifra de feridos graves, que en 2011 alcanzou a cota máxima con 846, seguiu a mesma tendencia.

Por iso, é previsible que o número de ciclistas feridos graves de 2012, un total de 572, segundo o balance de Tráfico dese ano, sexa aínda maior, unha vez que se coñezan os datos do Ministerio de Sanidade, xa que o informe da DGT só inclúe os accidentes nos que se viu envolvido algún vehículo a motor. “A infranotificación policial de ciclistas en accidentes onde non hai un vehículo a motor implicado preocúpanos, especialmente porque se constatou que máis de 400 municipios fai polo menos cinco anos que non envían datos de vítimas non mortais”, explican fontes de Tráfico. Segundo o informe da DGT, o 41% dos ciclistas feridos graves en 2012 sufriron un accidente no que non estivo implicado outro coche.

No entanto, o principal risco para os usuarios da bici son as colisións co resto de vehículos. 48 dos 72 ciclistas falecidos morreron cando outros coches chocaron con eles -16 por colisión frontolateral e 18 por alcance- e 31 ciclistas non cometeran ningunha infracción.

Segundo os datos de Tráfico, o perfil de ciclista falecido é o dun home de 50 anos ou máis, que tivo unha colisión con outro vehículo nunha vía interurbana, nun día laboral e entre as sete da mañá e as tres da tarde, a mesma franxa de tempo na que suceden a maior parte dos accidentes.

Fontes da DGT recoñecen que a pacificación do tráfico é a principal protección contra as mortes de ciclistas en cidade. “E por iso imos reducir a velocidade”, afirma María Seguí, en alusión aos novos límites en vía urbana previstos no novo Reglamento Xeral de Circulación. Segundo a nova norma, que o Goberno espera aprobar o próximo marzo, reducirase a velocidade de 50 a 30 quilómetros por hora nas rúas cun carril por sentido de circulación ou un só carril.

No entanto, segundo insisten desde a DGT, a evidencia na utilidade do casco na redución de lesión craneoencefálica, que en 2011 causou o 70% das mortes, é “incuestionable”, segundo avalan “máis de 150 artigos científicos”.

A pesar, diso, a DGT non se atreveu aínda a dar o paso de impoñer o uso do casco ciclista e intenta buscar un consenso ante as intensas críticas procedentes das asociacións ciclistas e de decenas de Concellos en España, que consideran que a medida é “desproporcionada” en relación co número de mortos e feridos e fará diminuír o uso da bicicleta.

Polo momento, a futura Lei de Tráfico e Seguridade Vial, en tramitación parlamentaria, só obriga a usar esta medida de seguridade aos ciclistas menores de 18 anos. Con todo, deixa a porta aberta a que o Reglamento Xeral de Circulación, que se modificará unha vez que se aprobe a lei, poida esixir a todos os usuarios da bicicleta que utilicen o casco nas cidades.

A decisión tomarase unha vez que conclúa o debate sobre esta cuestión que se celebra na subcomisión de Seguridade Viaria do Congreso, a petición da propia María Seguí. Pero a directora da DGT xa lanzou un aviso e asegurou, ante o aumento de ciclistas falecidos, que levaría adiante “a estratexia da DGT” para protexelos. E o casco, segundo anunciou en moitas ocasións, “é a medida máis efectiva” para previr e reducir a gravidade das lesións cerebrais en caso de sinistro.

Advertisements

Deixar unha resposta

introduce os teu datos ou preme nunha das iconas:

Logotipo de WordPress.com

Estás a comentar desde a túa conta de WordPress.com. Sair / Cambiar )

Twitter picture

Estás a comentar desde a túa conta de Twitter. Sair / Cambiar )

Facebook photo

Estás a comentar desde a túa conta de Facebook. Sair / Cambiar )

Google+ photo

Estás a comentar desde a túa conta de Google+. Sair / Cambiar )

Conectando a %s